Bidt af en gal aby

Mine katte – mad – sygdom – opdrættere – design

Teresa Guldager, Dushara

En copycat og nærrigpind.

Da jeg tilbage i januar 2010 kontaktede Teresa Guldager fordi Lilli var syg, blev jeg mødt med irritation og sætningen “Hvis du vil returnere hende kommer det til at koste dig”.

Lilli viste sig at være inficeret med ikke kun én, men to tarmparasitter. Giardia og Tritrichomonas foetus. Først i slutningen af marts indrømmer Teresa Guldager, at hun faktisk har behandlet Lilli for Giardia.

Tjaaa hvis du overvejer at købe en abyssinier eller somali bør du nok tænke dig om en ekstra gang hvis du overvejer at købe kat hos Teresa Guldager. Teresa Guldager har åbenbart ingen problemer med at sælge killinger som er inficeret med tarmparasitter og hun synes ikke det er nødvendigt at få disse killinger testet inden hun leverer dem videre til nye hjem. Hun synes heller ikke det er nødvendigt at informere køber om parasitter eller behandling.

Det har været ualmindeligt dyrt for mig at købe en killing hos Teresa Guldager, Dushara. Utallige dyrlægebesøg, efterfølgende medicinsk behandling af både Lilli og min anden killing som er blevet smittet.

Heldigvis har jeg en dygtig dyrlæge, Skovlunde dyreklinik. Her har Stig Feldballe specialiseret sig i sygdomme hos katte og har lavet et længerevarende forsøg om Tritrichomonas foetus (TF).

Fordi jeg har brugt Skovlunde dyreklinik fik fandt jeg ud af, at Lilli ud over at være inficeret med Giardia også er inficeret med TF.

Jeg søgte om råd på et katteforum vedr. giardia og TF. Da Teresa Guldager så at jeg havde fået Lilli testet og at hun også var positiv for TF indrømmede hun, at hun havde et problem og at hun nok skulle til at behandle sine katte.

Alligevel må jeg selv betale alle omkostninger som jeg har haft fordi Teresa Guldager ikke selv har gjort sig den ulejlighed at få sine egne katte testet.

Nu har konen også oprettet en WordPress blog. Hvilken ironi.

Jeg kan kun ryste på hovedet og tænke: copycat, nærrigpind og kattehandler.

2 kommentarer»

  Sofie wrote @

Jeg føler virkelig med dig fordi jeg selv har siddet i det præcist samme problem, jeg ville bare ønske at jeg havde søgt mere information om opdrætteren inden jeg kastede mig ud i at adoptere en kat fra Dushara.

Jeg er selv ejer af en kat der er købt hos Dushara. Jeg elsker mit kat højt, og vi er snart ved at komme os over alle de problemer der har været, men det har været et langt forløb.

Min kat er kastrat altså en tidligere avlskat, og hun havde også den ovennævnte parasit inden hun blev overført til mig for to måneder siden.
I følge opdrætter blev katten behandlet for parasitten, og da jeg overtog hende var der tilsyneladende ikke noget galt. Om aftenen da opdrætteren var taget hjem, begyndte min kat at kaste voldsomt op og hun havde dårlig mave.
Efter en uge uden bedring hvor jeg forsøgte alt, tog jeg katten til dyrelægen og hun kunne fortælle mig at ikke alene havde katten tarmproblemer, men hun havde også et alvorligt tilfælde af paradontose – en bakterie sygdom i munden der angriber emaljen på tænderne.
Min lille kat skulle have trukket tre tænder ud – det var en stor operation der kostede mig en stor sum penge.
Jeg kontaktede opdrætteren i enorm vrede og krævede at hun hjalp med dyrelæge regningen, det afslog hun dog.

Jeg var meget forvirret over hele forløbet fordi Teresa Guldager har været rigtig flink og hjælpsom i perioden før katten blev overdraget og faktisk også i perioden bagefter.
De penge jeg betalte for min kat blev refunderet således at jeg lidt lettere kunne betale min dyrelæge regning.
Forvirringen for mig består i at en opdrætter der har haft med dyr at gøre i mange år, vælger at sende syge dyr ud til folk der ikke aner hvor slemt det står til “det er bare lidt dårlig mave” er jo slet ikke dækkende i forhold til hvad der egentlig foregår.
Tandsygdommen min kat havde er en sygdom der opstår over lang tid og er derfor noget katten har levet med også da hun boede hos opdrætteren – hun har altså gået med smerter i måske flere måneder. Det syntes jeg er hjerteskærende.

Efter 5 dyrelægebesøg har jeg til slut kunne konkludere at min lille kat faktisk er allergisk overfor det fodder som oprætter anbefalede at vi holdt katten på. Med et fodderskift og hjælp fra en rigtig dygtig og flink dyrelæge er vi så tæt på en rask kat som vi kan komme – resten kommer med tiden.

Havde opdrætteren ikke valgt at samarbejde med mig under forløbet, var jeg klar til at sende klager rundt til alle forbund der overhovedet eksisterer – og når jeg klager helmer jeg ikke før der sker ændringer i sagen. Heldigvis for både mig og oprdætter blev sagen løst.

Jeg er bare ked af at der måske er andre aby-forelskede mennesker der kommer ud i lignende episoder i fremtiden.

  abymum wrote @

Hej Sofie,
Det er utroligt, at Teresa Guldager stadig sælger syge katte.
Jeg håbede at hun ville behandle sine katte efter historien med Lilli.

Jeg synes nu alligevel, at du skal sende en mail til Ellyn Honey som er ombudsmand for CFA Ellyn ellyn57@comcast.net

Hun har lovet mig at holde sagen åben og den vil blive genoptaget hvis de hører om flere tilfælde.

Hvis der ikke bliver gjort noget har Teresa Guldager Dushara frit lejde til at fortsat at sælge syge katte.
Det er både synd for os ejere og vores stakkels Dushara katte.


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: